Kapotte Motor, Ratelende motor of Ketting

11 september 2017
revisie distributie ketting

Het merendeel van de auto’s die op de Nederlandse wegen rondrijden zijn voorzien van distributie riem. U heeft er vast wel eens van gehoord dat distributieriem op tijd dient te worden vervangen. De distributie verbindt namelijk met de nokkenas met de krukas. Wanneer deze breekt of van tijd afspringt betekent dit dat de klep van auto de zuigen kunnen raken grote motor kan hierbij ontstaan. Het tijdig laten vervangen van dit cruciale onderdelen is van groot belang voor het goed laten fuctioneren van uw motor. Vaak ontstaat er onduidelijkheid over de vervanging interval van de distributieriem. Dit dit verschilt nogal per auto, merkmodel en type. Bij sommige voertuigen bijvoorbeeld een Alfa Romeo moeten de riem al na 50.000 km worden vervangen. Dit in tegenstelling tot een Volvo waar de riem meer als het dubbelen aantal kilometers mee gaat. Naast kilometerstand speeld ook de leeftijd een belangrijke rol. Controleer dit altijd bij u auto. Want als de distributieriem breek dan heeft u een groter probleem!

Geen riem maar een ketting.

De laatste jaren hebben veel autofabrikanten motoren ontwikkeld zonder distributieriem. De verbinding tussen de nokkenas en de krukas is hier met een distributieketting uitgevoerd. Helaas blijken verschillende merken en modellen problemen te hebben met deze distributie. De fabrikant heeft blijkbaar lage kwaliteit kettingen gemonteerd. Verschillende motoren hebben bij een redelijke kilometerstand last van een ratelende ketting of nog veel erger. Een goed voorbeeld hiervan is de Volkswagen 1.4 TFSI motor. Veel voertuigen met dit motortype werden met bosjes tegelijk teruggebracht naar de garage om dat de motor al na 40.000 km begon te ratelen. Niet alleen Volkswagen maar ook Fiat en andere merken kampen met dit probleem.

Heeft u ook last van een auto met een ratelende ketting? Wanneer uw auto nog onder de fabrieksgarantie valt kunt u aanspraak maken op een kosteloze reparatie. Een dergelijk euvel moet immers niet kunnen! Maar wanneer uw auto al de nodige jaren oud is en de kilometerstand heeft bereikt waarop de ketting gaat rammelen is de reparatie voor uw rekening. Sommige voertuigen rammelen helemaal niet meer: de ketting is dan dus danig ver uitgerekt dat de kleppen de zuigers hebben geraakt en uw motor compleet gereviseerd dient te worden.

Wanneer u tegen dit probleem oploopt is dit vaak een grote tegenvaller. Toch kunnen wij wellicht nog iets betekenen voor uw auto. Ondanks dat het repareren van distributieketting schade niet makkelijk is en behoorlijk tijdrovend doen wij u graag een goed overnamebod op uw kapotte auto. Dus geen sloopauto inkoopprijs maar een eerlijk bod. Meld u uw auto online aan via de website. Wij doen u dan graag een vrijblijvende taxatie!